מה זה מיתוג מעסיק ולמה הוא חשוב?

עולם השיווק משתנה ללא הרף, וככל שחלים שינויים טכנולוגיים או חברתיים, המגמות משתנות, מושגים חדשים צצים ואסטרטגיות שיווקיות נולדות לעולם, עסקים מיישרים קו.
אחד המונחים שהפך לאחרונה ליותר ויותר שגור בעולמות האסטרטגיה השיווקית הוא מיתוג מעסיק (Employer branding) הוא אומנם קיים כבר לא מעט שנים, אך בשנים האחרונות זכה בעצמו ל"מיתוג מחדש", כך שמעסיקים רבים בארץ ובעולם מבינים את חשיבותו ותרומתו הרבה.

מהו מיתוג מעסיק?

מיתוג מעסיק עוסק בתדמית של העסק בעיני העובדים, ובאימוץ ערכים אשר תורמים רבות לחיבור בין העובדים לבין המעסיקים. במילים אחרות הוא עוסק ברצון ליצור תפיסה של העסק או הארגון כמקום שטוב לעבוד בו.
כיום יותר ויותר חברות מבינות את הכוח העוצמתי הטמון בחיבור בין העובדים למותג. כאשר העסק נתפס כמקום חיובי ומיטיב לעובדים שלו, אוטומטית הוא יהפוך למאוד נחשק ואטרקטיבי גם עבור עובדים פוטנציאליים, מה שמקבל המון משמעות בתחומים תחרותיים, במיוחד בעידן שבו עסקים מתחרים על ליבם של כישרונות צעירים ומבטיחים.
כמו כן, השפעה זו ניכרת גם בתחומים אחרים כמו למשל בהגדלת המכירות (שכן העובדים מחויבים יותר להצלחתו של העסק), באווירה במקום, בתדמית החיובית של העסק בעיני הלקוחות והספקים ועוד.

מדוע זה חשוב?

לקידום מיתוג מעסיק יש השפעה על תחומים רבים, לרבות על גיוס עובדים חדשים:
עם מיתוג מעסיק טוב תוכלו לחסוך עד כ- 50% בעלויות הגיוס, בהשוואה לעסקים בהם מיתוג המעסיק גרוע או ממוצע. תוכלו להימנע מתחלופת עובדים בתדירות גבוהה ולגרום לעובדים שלכם לרצות להישאר בעבודתם, בנוסף, יהיה לכם קל הרבה יותר למשוך מועמדים פוטנציאליים אליכם, ולא תצטרכו להשקיע בכך מאמצים רבים. כיום כאשר כולם נמצאים ברשתות החברתיות, העובדים שלכם הם השגרירים הכי טובים.
אם נסכם זאת לנקודות עיקריות, הערך של מיתוג מעסיק בא לידי ביטוי בדברים הבאים:

  • מוניטין בריא של חברה – מה שמאפשר לה לזכות ביותר מועמדים מתלבטים. קחו בחשבון שבעת בחינת הזדמנויות קריירה חדשות, אחוז ניכר של המועמדים מתייחסים למוניטין של העסק כשיקול מרכזי.
  • תרבות ארגונית חזקה – עוזרת לשמור על העובדים הקיימים. כמו כן מחפשי עבודה רבים ילמדו על התרבות הארגונית ועל ערכי החברה לפני שיגישו מועמדות. מיתוג מעסיק יעזור לכם לתקשר את התכונות האלו בצורה הטובה ביותר.
  • תפיסת מותג חיובית – יותר ויותר אנשים רואים את המותג באור חיובי. זה די מובן מאליו לומר שהמון מועמדים יעדיפו להמשיך בחיפושים מאשר לקבל הצעה מחברה עם מיתוג מעסיק שלילי.
  • מגנט לכישרונות צעירים וטאלנטים – העסקת כישרונות מבטיחים ללא צורך בתשלום שכר גבוה יותר. חברות רבות מושכות טאלנטים על ידי הצעת שכר גבוה. כאשר המותג שלכם נתפס באור חיובי, תוכלו למשוך אליכם כישרונות צעירים וטאלנטים ללא תשלום נוסף.
  • סביבת עבודה מגוונת – משיכת מועמדים מרקעים שונים. סביבת עבודה בה ישנו ראש פתוח חיונית למשיכת אנשי מקצוע בעלי ביצועים גבוהים מתחומי החיים השונים. כאשר אתם מוטים, אתם מונעים ממועמדים להגיש מעומדות.
  • מסע לפיתוח קריירה – שיפור היכולת לשמור על כישרונות מובילים לאורך זמן רב יותר. יותר ויותר מועמדים יבחרו בחברה שלכם אם היא מציעה תכניות הכשרה ופיתוח מיומנויות, כך גם החברה תוכל למשוך אליה אנשי מקצוע שאפתניים לשיתוף פעולה ארוך טווח.

אז כיצד בונים מיתוג מעסיק חיובי ומוביל?

אם אתם רוצים לבנות לעצמכם מיתוג מעסיק חזק ומוביל, קחו בחשבון שהדבר דורש השקעה ומעורבות של כולם, החל בעובדים דרך המחלקות ועד ההנהלה. כדי שהתהליך יהיה כמה שיותר יעיל, היעזרו בשלבים הבאים:

צרו תמיכה ארגונית רחבה לתהליך גיוס עובדים

ברוב הארגונים מחלקת משאבי האנוש אחראית על מיתוג מעסיק. אולם אם אתם רוצים שתהליך המיתוג יהפוך לסיפור הצלחה, חשוב לערב את ההנהלה ולרתום את כל הארגון לתהליך, החל בהקצאת משאבים, דרך הקצאת צוות של מומחים מתחומים שונים (שיווק, תקשורת ו-IT) ועד הקצאת זמן והפיכת העובדים לשגרירים.

הבינו כיצד העסק נתפס בעיני העובדים כיום

גם אם אינכם מקדמים מיתוג מעסיק בפועל, קחו בחשבון שלכל עסק יש מיתוג מעסיק, כולל לעסק שלכם, גם אם אתם לא מודעים לכך. לכן כדאי שתתחילו להיות מודעים לאופן שבו העובדים תופסים את העסק. הרבה פעמים הנטייה היא לחשוב שאתם מטפחים מקום שטוב לעבוד בו, אך לא תדעו באמת אם כך הדבר, אלא אם כן תבדקו. לכן אספו מידע ונתונים, הבינו את הערך של העסק ואת התדמית שלו, הגדירו היכן תרצו להיות כמעסיקים ומלאו את הפערים.

בנו תכנית עבודה וצאו לדרך

לאחר שאתם רואים את התמונה הגדולה (אנו ממליצים להתבונן על המציאות בכנות), זה הזמן להגדיר יעדים ובהתאם לכך, להבין מהם המסרים שתרצו להפיץ. מלבד המסרים, החליטו על ערוצי הפצה, הגדירו מדדים שתרצו לבחון לאורך זמן, מנו אחראיים על יישום התכנית, בנו תקציב והחלו ליישם את התכנית. כאשר אתם יוצאים לדרך הקפידו להיות אותנטיים ונאמנים למי שאתם, ולא פחות חשוב – שמרו על עקביות.

השתמשו בכלים הבאים

החליטו על הפלטפורמות בהן תשווקו את המסרים, והשתמשו באמצעים ויזואליים כמו תמונות גרפים או סרטונים. ארגנו מפגשים פיזיים והקפידו להשתמש בתכנים מקצועיים אשר מכוונים לקהל היעד. לא פחות חשוב – הפכו את סביבת העבודה למיטבית. צרו סביבת עבודה נעימה מכל ההיבטים החל מהפן הוויזואלי והעיצובי ועד יצירת מפגשי חברה ונקודות חיבור בין העובדים למותג. ולבסוף הפכו את העובדים לשגרירים, והעניקו להם תמריצים על מנת שיפיצו את ערכי החברה ברשתות ובמדיות החברתיות.

סרטון מיתוג מעסיק שיצרנו עבור חברת Cyberarc

ולבסוף, הישארו עם היד על הדופק

כדי לדעת שאסטרטגיית המיתוג אכן עובדת עליכם לעקוב אחר הנתונים באופן מתמיד, ולבחון את המדדים שמעידים על כך שמיתוג המעסיק שלכם אכן עובד. מאוד חשוב להבין אילו אסטרטגיות עובדות היטב ואילו לא משרתות אתכם, ולעשות את ההתאמות הנדרשות לאורך הדרך כדי להשיג את התוצאות הטובות ביותר.

אולי יעניינו אותך גם: